Skrivfrekvens

Ju mer tid jag lägger på mitt skrivande(eller ju mer tid jag önska att jag la på mitt skivande)inser jag att skrivande kräver en oerhörd disciplin. Det känns konstigt att något så lustfyllt och luststyrt som skrivande skulle kräva så mycket disciplin kan tyckas, men det gör det i alla fall. Och så är det nog egentligen med alla former av kreativt arbete. Måla, illustrera, skriva sånger eller skriva diverse texter osv. Det kräver tid. Tid, engagemang och disciplin. I alla fall om slutresultatet ska bli något att ha.   

Just nu längtar jag efter struktur i mitt skivande. En bestämd plats. Och gärna bestämda dagar och bestämda timmar. Tid att ge skrivandet utrymme helt enkelt. Inför hösten har vi några små renoveringsprojekt att bli klara med, bland annat ska jag fixa till en riktigt bra skrivhörna. En plats med ett rejält skrivbord och utrymme för alla mina halvfärdiga jobb och allt material jag behöver. Ordning och reda. Skrivbordet är redan inköpt. En begagnat robust skrivbord i ek som nu ska målas vitt. Ovanför skrivbordet ska någon smart hyllösning sättas upp. Gärna något som kan svälja mycket då jag vill förvara allt som har med mitt kreativa skapande att göra på ett och samma ställe. Allt från penslar och målardukar, till skrivblock och tygbitar eller inspirerande tidningsurklipp.

 

 

Jag har alltid varit kreativt lagt. Alltid älskat att pyssla, måla och skriva. Eftersom att det här endast är min hobby och inte mitt jobb(tyvärr) är arbetet ofta luststyrd och lusten går i perioder. Just nu är jag inne i en skrivperiod. Jag längtar efter att finna tiden att kunna sitta ner i många långa timmar och bara skriva, helt utan andra planer och måste som stör mig. Jag vill låta fingrarna flöda över tangentbordet och känna det där ruset i kroppen som bara ett riktigt bra skriv-flow kan ge!

I nu läget har jag en lång lista på saker jag vill skriva. Både saker som ska delas här bloggen men även texter och berättelser som jag håller utanför. Till bloggen har jag en hel hög med reflektioner på upplevelser, riviga ämnen jag vill diskutera och ett och annat recept eller bilder på en vacker vas jag vill dela med er.Utöver det har jag en lista på saker jag vill skriva som innefattar svunna tider, uppdiktade karaktärer, okända eller kända platser. Människor med hungriga hjärtan, tyngda själar och en och annan med ett så kallat ”perfekt” liv.

Men att skriva tar som sagt tid. Och tid kräver engagemang och disciplin för att bli effektiv. Det är jag villig att ge förstås. Bestämda dagar och bestämda timmar då jag bara SKA skriva. Skrivlust eller inte. Rumpan ska limmas mot stolen och orden ska plitas ner. Efter ett tag kommer skrivkrampen att släppa, det vet jag av erfarenhet. Fingrarna flödar över tangentbordet då, hjärtat slår hårt och hjärnan jobbar febrilt. Själen får utlopp. Utanför mitt fönster går solen ner, men jag märker det inte. För jag är inte här, utan i en helt annan värld nu.  

 

Kommentarer:

1 Linn:

Ja, det där skrivandet. Det är något jag också älskar, men som ibland är riktigt plågsamt... Det gäller väl bara att ta sig igenom även de där plågsamma, smärtsamma stunderna, för lyckan och njutningen finns ju där också.

Att avsätta tid och ställa iordning en särskild plats tror jag är jättebra, och se till att det finns så få distraktioner som möjligt där och då.

Svar: Ja jag ska verkligen göra ett fösrök att prioritera detta senare i somar. Vet att jag kommer att tacka mig själv efteråt. =)
Frökenfilantrop - Your cup of tea

Kommentera här: