Valborgsfirande

Det är Valborg idag och jag jobbar halvdag på kontoret. Otroligt skönt att slinka ut från betongbyggnaden redan innan lunch och med näsan i soligt väder trippa ner till busstationen och komma hem flera timmar tidigare mot vad jag brukar göra i vanliga fall. Firar ni Valborg? Blir det i så fall med ett gäng kompisar, en grill och sedan framför en brasa i vårkvällen? Så verkar de flesta fira i alla fall och så brukar vi med fira, men inte i år. Nej i år ska vi istället gå ut och äta bara Jesper och jag och sedan avsluta kvällen med bio, brasa hoppar vi i år. Skönt att göra något annat, skönt att ha lite egentid tillsammans.

Ska ni fira 1 maj med att demonstrera imorgon förresten? I staden där jag bor skulle det inte bli något demonstrationståg alls i år, jättetråkigt tycker jag! Jag vill att folk ska göra sig hörda i vårt samhälle. Jag vill att 1 maj-tåget ska vara fullt av människor med plakat som tycker och känner för och med sina medmänniskor. Jag hoppas att människor som tågar i andra städer slåss för sjuksköterskelöner, för fler dagisplatser och för jämställdhet, för mindre privatisering och för högre skatter! För ett Sverige i välfärd hel enkelt och ett samhälle som är både solidariskt och mer tolerant. Det är vad jag vill ha!

 

Hoppas ni får en skön Valborg allesammans

 

 

 

Kommentera här: