Vår orörda vildmark

 

Jag reste till Sydafrika förra våren och det var en helt fantastisk resa! Omtumlande, härlig och otrolig häftig. Det häftigaste var absolut det vidunderliga naturen. Allt ser så orört ut här. Stort, mäktigt och orört. Vi reste från norra kusten och via ”garden route” in till Kapstaden. Här kommer en drös med minnen från mig i bildformat.

 

 
 

 

Självklart passade vi på att åka på ett riktig safari när vi var i där. Vi bodde ute i bushen i tältliknande hus med utsikt över savannen. En sen kväll samt en tidig morgon åkte vi ut med safaribilar och tittade på djuren. Något av det härligaste och häftigaste jag gjort. Den dagen vi var ute på morgonen och tittade på djuren fyllde jag 20 år.  

 Så här bodde vi på Safarit
 
 

Resan från kusten och in i landet var fylld, av stopp, sevärdheter och makabra händelser. Vi bodde på massor av olika vandrarhem och såg så mycket! Gjorde typiska turistsaker så som att åka till Cape point och snegla ut mot Robben Island. Vi skulle ta båten dit en dag och kolla på fängelset där Mandela satt, men dimman gjorde det tyvärr omöjligt just den dagen. 

 

 
 
I byn längst ner till höger bodde vi ett par nätter. Fantastisk natur! 

Jag blir så innerligt tacksam av att titta på de här bilderna. Att jag har varit där! Fått se allt det här! Sydafrika är fantastiskt på många sätt och jag längtar tillbaka dit ibland. Stränderna, frimodigheten hos människorna och gemenskapen. Sen finns det saker som är mindre bra förstås. Saker som är rent av hemska. Saker som kåkstäder, miljoner barn som svälter och en korrupt regering och ett korrupt rättsväsende. Vi stötte på det flera gånger. Fällde många tårar. Jag ska berätta om det också fast annan dag. Idag vill jag minnas allt det bra! Allt det fina.  

 

 

Kommentarer:

1 Emma:

Vilka fina bilder! Jag längtar verkligen tills jag själv åker till Afrika. :-)

Förresten, vad fin designen är nu! :D

Svar: Det förstår jag! =D
Tack! Du är det dock bra med designpyssel, måste ju hinna skriva också ;-)
your cup of tea

2 Ina den Fina :

Wow vilken resa! Och vilken snygg design du fått, har du gjort den själv?

Tack för grattishälsningarna!

Kram från Ystad

Svar: Ja det var häftigt! Jag är premiumbloggare på blogg.se och har därför väldigt bra tillgång till superenkla verktyg vad gällande design =) Så skulle nog säga att jag gjort den lite halvt om halv ;-)
Kram
your cup of tea

3 Linn:

Vilken resa, och vilka fina bilder! Förutom Tunisien och Egypten i norr är Afrika outforskad mark för mig. Är nyfiken på alla vilda djur, de skulle jag vilja stifta närmare bekantskap med. På lite avstånd, kanske... :-)

Svar: Jag kan varmt rekommendera er att resa dit! Dock inte på egen hand kanske. Det är ett helt fantastiskt land som har många natur/djur upplevelser att erbjuda men tyvärr är kriminalitet osv ett stort problem. En korrupt regering och ett korrupt rättsväsende gör inte direkt saken bättre. Så är ni sugna på att åka dit hör er gärna för med resebyrå/andra som varit där för tips mm =) Kram
your cup of tea

Kommentera här: