Veckans bästa måltid

När vi var och handlade sist kom jag över en hel låda med champinjoner billigt. Perfekt i både grytor, på pizza och att göra soppa på förstås. Och soppa är precis vad jag gjorde här om dagen! I de flesta recept innehöll soppan både vitt vin och körvel. Sådant använder jag sällan i matlagning och hade således inget av det hemma heller. Så här kommer recept på min egen ihop knåpade variant på champinjonsoppa. Jättegod och enkel att göra är den också!

 

 Min champinjonsoppa

1 vitlök eller 1 klyfta(beror på vad ni har för sorts lök)

1 halv gullök

ca 500 g champinjoner

1 msk av valfri buljong(motsvarar en tärning)

2,5 dl crémé fraische och lika mycket grädde

salt, peppar, chiliflakes och torkade örter efter smak.

 

 

Hacka vitlök( jag hade tagit en gul lök också om jag haft det hemma) och svampen. Ner i en kastrull med rikligt med smör. Låt allt bli mjukt och utan stekyta. Slå på vatten och valfri buljong. Jag använde lantbuljong från Renée Voltair. Den är god och inte fylld med massa skit! Låt allt samman koka ihop sig i cirka tio minuter. Mixa bladningen grovt i en mixer/blender eller med stavmixer. Häll ner i kastrullen igen och på med grädde, crémé fraische, salt, peppar och lite chiliflakes för sting. Jag använde sedan en matsked torkade örter av sort timjan och oregano ( ta vad ni nu har hemma) för extra smak.

 

 
 
Jag sparade några av de mindre cahmpinjonerna till servering. Delade svampen mitt i tu och lät sjuda ihop med resten av soppan då det rdan var klar. Jag tycker nämligen det är godrae med lite tuggmotstånd i maten! Men det är ju valfritt förstås. 

 

 

 
 
Gott och enkelt. Prövas snarast!  

Kommentera här: