Pocketsommar

Bättre sent än aldrig. Sommaren är visserligen förbi för ett bra tag sedan( och snart hösten med för den delen )och jag har tydligen legat på latsidan! Här kommer i alla fall recensioner på tre böcker jag läst i år i sommarvärmen som jag nog hade tänkt skulle publicerats något tidigare så att ni också kunde läsa dem i sommarvärmen. Nåväl, bättre sent än aldrig som sagt. Och förresten skulle jag nog våga påstå att dessa går minst lika bra att läsa nerbäddad i soffan med höstväder utanför fönstret som liggandes i gröngräset om sommaren. 


Jag skulle aldrig ljuga för dig av Moa Herngren

 

Jag skulle aldrig ljuga för dig är en riktigt bra och läsvärd bok. Boken handlar om Cecilia 38 år. Cecilia är gift med Josef, har tre barn och bor på Stora Essingen, Cecilia har tappat bort sig själv. Som framgångsrik parterapeut räddar Cecilia döda äktenskap på löpande band men problemen som hopar sig i hennes eget kvävande äktenskap har hon inga som helst verktyg för att rädda. Hon är trött på sina barn, trött på sin man, trött på att vara alla till lags och trött på vad den här världen och vad vårt samhälle har att erbjuda för liv.

 Den här boken väcker många tankar hos mig. (Jag är nu ännu mer livrädd för att hamna i det så kallade ekorrehjulet t.ex.) Boken är skriven på ett rakt och ärligt sätt och handlingen går fort framåt. Jag är övertygad om att många människor idag (tyvärr) kan känna igen sig själva i Cecilias liv. Känslan av otillräcklighet, stress och känslan av att livet pågår någon annanstans brottas många i vårt samhälle med idag. Kanske du också? Läs den och se efter själv. 



Alltings början av Karolina Ramqvist

 

Jag hade höga förväntningar på den här boken men någon ledstjärna för mig det blir den inte! Boken handlar om Saga, en ung kvinna i som lever i Stockholm på 90-talet. Sagas mamma är radikalfeminist och har hela hennes uppväxt jobbat för att Saga ska bli en självständig kvinna som tar för sig av livet. Så trodde jag nog också att boken skulle vara. Att Saga skulle vara en självständig kvinna som tar för sig av livet alltså. Någon som har drömmar, stora planer och en livsfilosofi som hon står för! Boken är inte alls på det viset. Saga lever ett "klubbliv" i Stockholms innerstad, har inga direkta drömmar, följer mest med strömmen och ligger runt lite här och där( verkar inte vara för att hon faktiskt vill heller, utanför att hon helt enkelt inte har något bättre för sig, eller av leda typ). 

Saga har dessutom någon konstig likgiltighetskänsla inför sin egen kropp och sitt egna värde. Svår att greppa och andas inte feminism enligt mig. 

Den här boken är hyllad av många, så jag antar att jag ändå får kalla den läsvärd, men mycket mer än så är det inte. 



Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran

 
Konsten av vara kvinna alltså, går det ens att skriva en bok om det? Caitlin Moran tror det har har här sammanställt delar ur sitt liv. Sitt liv som kvinna. Den här boken tycker jag är läsvärd helt klart! Den är rolig, rapp och har många bra statements. Dock används frasen "alla kvinnor" lite för många gånger. Frasen "alla kvinnor" står dessutom i kontext till fraser så som "har en stor skogarderob",  "är besatta av tanken på sitt drömbröllop " etc. Boken kan kännas lite svår att greppa då den ena stunden är otroligt klok ur feministisk anda för att sedan vända om helt och spä på gamla fördomar om att kvinnor är si och så. Läs den, ta med er det som är bra och skit i det som är dåligt. 

Kommentarer:

1 Cecilia Bergman:

Jag läste ungefär halva "Konsten att vara kvinna" och håller med dig i din recension, den var rolig och rapp men ibland lite väl kategoriserande. Jag tyckte dessutom den blev lite tjatig i längden.

2 Charlotta Lena Andersson:

Hej Frökenfilantrop,

Läs gärna den nypublicerade boken (dec 2013): "Bakom Dolda Ansikten", som unikt tar upp lobbande bloggare bland feminister och jämställdister på nätet idag. Du får gärna höra av dig till mig, så sänder jag boken, om du sedan skriver något om den.:-) [email protected].

Handlingen är unik, eftersom den delvis utspelar sig på nätet. Det är en satirpolitisk kriminalhistoria, som ligger i tiden, då den skildrar mobbning, diskussioner kring könsroller, kränkningar, stalkers och förtal på Internet bland bloggare och forum.

Den tar upp aktuella ämnen som våldtäktspropaganda, trafficking, mobbning och dataintrång samt organiserad brottslighet. Den bör ge viss spänning, en del obehag och kunskap samt en hel del humor.


Den finns annars bland annat på:
Vulkan, Adlibris och CDON.

För de mest ekonomiskt sinnade finns den till utlåning på Kungliga biblioteket i Stockholm; Malmö och uppåt landet.

God läsning!

Mvh
Charlotta Lena Andersson

Kommentera här: