fotoutmaning | FEMTONDE & SEXTONDE MAJ | kök & pasteller

 

 

Femtonde och sextonde majs fotoutmaning är kök och pastell. Jag skriver ihop dem i ett inlägg, annars får jag visa samma sak två gånger känns det som och det kan ju vara en aning tjatigt för er. Mitt kök ÄR pastell! Det som händer i mitt kök ÄR pastell! Så är det bara.

Vi har renoverat en hel del i vår lilla tvåa under de här två senaste åren. Käket var fört ut när vi började och fick både ny mintgrön färg på fondväggen och valnötsgolv. Det är trångt, opraktiskt och med dålig förvaring men jag gillar det ändå. Mycket gott har blivit lagat i det där köket och några av de sakerna kommer jag visa nu.

 

 
 

Det bakas rätt mycket i mitt kök och mest allra cupcakes. När jag fyllde gjorde jag dessa goda med hallon och chokladfrosting, annars är dessa chokladbomber en uppskattad favorit! Eller varför inte dessa söta jag gjorde till påsken. Nästan godare för ögat än munnen.

 

 

Även om jag älskar att baka lagar jag de allra flesta gånger mat i mitt kök förstås. Det gör jag ju liksom varje dag. Jag älskar att vänner och familj på middagar här men tyvärr har det ( på grund av renoveringen ) blivit lite för lite av den varan den senaste tiden. Pasta har jag dille på just nu och carbonara har blivit lite av min paradrätt! Så antigen bjuder jag på det eller varför inte den här fisksoppan jag ofta lagade förr. Är jag lite extra lat och trött någon kväll kan det bli det här till middag också. 

 

 

All ära åt både god mat och gott fika men frukost är ändå dagens bästa mål tycker jag. Jag har alltid haft lätt att äta på morgnarna. Förresten är det näst intill ett måste för mig. Jag kan vara vaken tio minuter utan mat sedan är jag hungrig som en varg. Allra helt äter jag gröt, smoothie eller äggröra och här finns en lista på några av mina samlade frukostfavoriter

 

Nu när sommaren är här är det gott med hemmagjord glass att svalka sig med. Pröva min med hallon och kesella till exempel. Den ska jag äta många skopor av i sommar!

 


 

Jag avslutar med ett recept på ungefär väldens godaste vita chokladmousse! Denna gjorde mamma när vi hade myskväll hon, jag och syrran för ett tag sedan. Den kan till fördel ätas med denna hemmagjorda jordgubbssås, fast jag tycker nog den är som godast som den är toppad med några färska hallon.

 

Vit chokladmousse

150 gram vit choklad (smält i vattenbad)

1 och ½ dl vispgrädde

1 och ½ dl kesella

 

Vispa grädden och blanda ihop med kesellan och blanda sendan ihop med de smälta chokladen. Kyl i minst 30 min innan servering. Klart!

 

Jordgubbssås

150 gram frysta jordgubbar

½ dl strösocker

Låt puta ihop och blanda i några färska jordgubbar precis före servering.

 

 
 
1. Snapshots | 2. Liten | 3. Hjärta | 4. Ett plagg | 5. Sovrum | 6. Ett tips! | 7. Drömmar | 8. Nära 9. Om jag vore en färg | 10. Lunch | 11. Mina blogg-tips! | 12. Som liten | 13. Kvällen |14. Rofyllt | 15. Kök | 16. Pasteller | 17. Min kära vän | 18. Morgonljus | 19. Minns | 20. Nära hjärtat | 21. Under mina fotsulor | 22. Familjen | 23. Från min soffa | 24. I blom | 25. På min tallrik | 26. När ingen ser | 27. Porslin | 28. Förälskelse | 29. Ballong | 30. I framtiden | 31. Här är jag! |

 

Kommentera här: