Flexterian kost

 
Jag bestämde mig för ett tag sedan för att äta lite mer vegitarisk mat här hemma. Dels är jag trött på att äta ovarierad kost sen blir jag tårögd och illamående av tanken på hur de flesta djuren behandlas inom köttindustrin! Jag har defenitivt sätt för många hemska youtube-klipp och läst för mycket texter för att kunna äta något annat en ekologiskt kött i alla fall! Det finns en kosthållning som kallas flexterian, vilket betyder att man byter ut några köttdagar i veckan mot vegitarisk mat istället. Det ser jag som enbart positivt! Att äta mer grönsaker spar avsevärt på jordens ressurser jämfört med vad att äta mycket kött gör, det är hällsosammare för våra kroppar och eftersom grönsaker är billigare än kött har man råd att köpa bra ekologiskt kött de dagar man vill äta det. Perfekt!
Den här vegomaten lagade jag här om dagen. 
 
Spagetti Carbonara med sparris, valnötter och färska kryddor. Till fyra personer behövs:
 
Spagetti eller Bandpasta
4 äggulor
4 msk grädde
75 gram riven permesan
50 gram smör
Svartpeppar och Flingsalt
Sparris
Valnötter
Färska kryddor
 
Koka spagetti 
Blanda äggulor och grädde i en skål, rör i osten.
Värm upp smör i rymlig kastrull och häll i pastan. Rör ihop pastan med äggblandningen hastigt(Då blir den mer krämig i konsistensen) Stek färsk sparris i smör och toppa pastan med dessa. Jag toppar sedan även med valnötter och färska kryddor så som timjan och basilika! 
 
Egentligen går den här rätten att toppa med lite vad som helst eftersom att den i grunden har ganska neutral smak. Så jag har även prövat att toppa med stekta champinjoner, att blanda ner vitlök i ägg/gräddröran och att toppa med halloumiost. Allt fungerade bra! Ta vad ni gillar och har hemma och pröva er fram. Den här rätten tillåter sådant. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: