Matmuffins utan kolhydrater

I ungefär tre veckor nu har jag uteslutit socker och kolhydrater i min kost. Ja inte hela tiden förstås, jag har ätit både traditionellt bakad kladdkaka och glass! Att skippa godsaker skulle bli tråkigt i längden för min del. Men jag skippar socker och kolhydrater i mitt vardagliga intag av mat. Och det går faktiskt betydligt enklare än vad jag först trott att det skulle!

Det som kan vara svårt är att hitta bra grejer att äta till mellanmål. Förr kanske jag åt ett par smörgåsar eller fil med flingor till mellanmål, men det funkar ju inte längre av uppenbara själ. Så nu har jag börjat gräva internet runt efter inspiration till nyttiga mellanmål utan socker och kolhydrater. Här om dagen fann jag dessa och var tvungen att pröva. 

 

 

Matmuffins ( grundrecept som kan kombineras med valfritt innehåll )

ca 6-8 muffins - Ingredienser;

4-5 ägg

0,5 dl grädde

1 dl riven ost

salt & peppar

 

Blanda ihop samtliga ingredienser i en bunke och använder er sedan av en muffinsplåt + muffinsformar. Jag valde att kombinera basreceptet med smörstekta kantareller, cocktailtomater och färsk timjan. I med äggsmeten i formarna till knapp halvbredd, fyll på med ett par teskedar svamp och några skivor tomat och avsluta sedan med att hälla på ytterligare av äggsmeten.

In i ugnen på 200 grader i 20 minuter.

 

 
 

Perfekta att äta till frukost när du har bråttom på morgonen, till mellanmål eller att ha med under en utflykt. Jag måste tyvärr medge att när jag bakade matmuffins på vetemjölblev de betydligt godare än dessa. Jag kommer nog inte att göra dem här igen med endast ägg och grädde som bas utan även tillsätta nötmjöl för att få lite mer ”brödaktigt” konsistens. Återkommer efter att jag prövat mitt hemsnickrade recept!

Kommentarer:

1 Jennifer - intern i Indien:

Vilken härlig blogg! Har en särskild förkärlek till sådana vimplar/girlanger som du har i bakgrunden också ;)
Angående kosten så fick det mig att plötsligt sakna det svenska utbudet, här i Indien får jag nöja mig med vad som finns och det är mycket ris och socker är de helt galna i!!

Svar: Tack! Är själv ett fan av dem och har målat dessa med min egna ostadiga hand ;-) Oj jo jag förstår att det blir en omställning och helt annat utbud. En bekant som bodde en tid( 6 månader) i Afrika gick upp i vikt den tiden, inte på grund av att hen åt mycket utan vad de åt. Ris var vardagsmaten även där.

Lycka till med allt! =)
Frökenfilantrop

2 Agnes:

Gud så gott, måste prova!

Svar: Ja gör det! Berätta gärna vad du tycker sen! =)
Frökenfilantrop

3 Linnéa Thell Jansson:

- Tack så mycket! Jag hoppas att det ska vara till hjälp för någon :)
Och det var ju verkligen jättefina bilder!! Så härligt, fotar du fortfarande?
kram.

Svar: Ja det gör jag! =) (varje dag), fast nu blir det mest enklare bilder som skall användas till bloggen. Numer har jag bytt upp mig lite vad gällande kamera och när jag får tid/lust fotar jag gärna mer seriöst (har assisterat en bröllopsfotograf bland annat)

Tack igen för bra tips! =)
Kram
Frökenfilantrop

4 Emilie:

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

5 Linn:

Bra med din ärliga åsikt om receptet! Ser fram emot en Förken-moddad version :-)

Kommentera här: