Det finstilta

 

Det är söndag i dag och jag gick upp samtidigt som allt fågelkvittret eskalerade i ton utanför vårt sovrumsfönster. Det går bara inte att sova till det ljudet! Känns som att jag missar dagen om jag ligger och sover när allt det vackra där ute redan vaknat till liv. Nej upp i ottan och sedan promenera ute i tystnaden eller äta frukost på balkongen är vad som gäller om sommaren. Mitt behov av antalet sovtimmar per natt har minskat drastiskt sedan solen och ljuset kom tillbaka.

Jag bir fortfarad förvånad över hur mycket jag faktiskt hinner med på en dag och jag går upp tidigt jämfört med hur det var för bara några månader sedan. Idag har jag tänkt mig att hinna fixa och pyssla lite hemma innan ännu en intensiv arbetsvecka drar igång. Vi har ju som sagt renoverat vårt vardagsrum i vår. Nytt valnötsgolv, panelvägg av vita plank och grå/vitmålade väggar och nu är vi äntligen klara! Bara det finstilta( och det allra roligaste om du frågar mig )kvar. Eftersom rummet helt plötsligt blivit så ljust behöver vi tänka nytt vad gällande både textiler och lampor i rummet. Att få en ljust eller ett delvis vitt rum att känns hemtrevligt kräver sin precision. Jag tänker mig färgglada textiler i soffan, en stor matta i många fina färger och en rejäl tavelvägg ovanför soffan med många roliga vackra och framför allt färgglada motiv. Och sen tar jag i rejält vad gällande det enklaste knepet av alla för att skapa hemtrevnad, nämligen att ta in naturen. Ös på med växter, blommor och gröna blad i fina krukor. Det gör otroligt mycket för ögat att skapa stilleben innehållande saker från växtriket tycker jag. Vad tror ni om det? Bäst att sätta fart!  

 
 

 
 

Kommentera här: