fotoutmaning | FJORTONDE MAJ | rofyllt

 
 
Det är andra sommaren vi bor här men det är först denna sommar jag tar tag i att fixa en alldeles egen liten balkongodling! Jag ar länge varit intresserad för odling och trädgård. Och då helt odla sådant som är ätbart. Förmodligen hänger det ihop med mitt intresse för matlagning. Jag ser fram emot den dag då jag förhoppningsvis kan bo i hus och odla pallkragar fulla med morötter och olika örter eller ha hel trädgården full med prunkande äppel- och körsbärsträd! I nuläget får jag nöja mig med några enkla balkonglådor dock. Jag som jobbar hela dagarna med dator, siffror och texter kan knappt komma på något skönare än att få sticka ner fingrar i jorden, sätta frön och se dem växa. Jag blir lika glad varje gång jag ser att det blommar. Precis som om jag växer tillsammans med det jag planterat. En härlig känsla. Det bästa av allt är dock att odling kräver min kropp och mitt medvetandets fulla koncentration, det finns inte utrymme för något annan i mitt huvud just då. Inga jobbiga tankar på arbete, relationer eller framtid som far om kring. Bara här och nu. Rofyllt helt enkelt.  
 
 
 
 

Persiljan och gräslöken spirar för fullt! Nu väntar jag bara på mynta, timjan och oreganon att sticka upp ovan jord. Själva väntan är inte riktigt lika rofylld och meditativ som själva plantring-processen tyvärr!  

 

 

Jag delade upp dessa vackra rosor jag fick i födelsedagspresent av syrran och hoppas verkligen att de tar sig. Om någon med extra gröna fingrar har några bra tips, kom med dem!  

Det är så härligt att bara kunna gå rakt ut på balkongen och plocka kryddorna till dagens måltid. Idag svängde jag till exempel ihop en riktigt god pasta carbonara och toppade allt samman med några persiljeknippen. Smakar bättre när du odlat själv.  


 
 
 
1. Snapshots | 2. Liten | 3. Hjärta | 4. Ett plagg | 5. Sovrum | 6. Ett tips! | 7. Drömmar | 8. Nära 9. Om jag vore en färg | 10. Lunch | 11. Mina blogg-tips! | 12. Som liten | 13. Kvällen | 14. Rofyllt | 15. Kök | 16. Pasteller | 17. Min kära vän | 18. Morgonljus | 19. Minns | 20. Nära hjärtat | 21. Under mina fotsulor | 22. Familjen | 23. Från min soffa | 24. I blom | 25. På min tallrik | 26. När ingen ser | 27. Porslin | 28. Förälskelse | 29. Ballong | 30. I framtiden | 31. Här är jag! |
• Kategori: • Taggar: fotoutmaning | FJORTONDE MAJ | rofylltKommentarer (0)

Kommentera här: