Frökens hudvårdskola i 5 delar - Del 1 Aspirinmask

Jag har länge haft ett relativt stort intresse för hudvård. Mest på grund av att jag redan som tolvåring fick en del acne och sedan dess har haft en rätt bråkig hud. Idag är min hud bättre än vad den någonsin varit och det är nog både tack vare ålder och att jag lärt mig en del knep på vägen. 

Kategorin Frökens Skönhetsnörderi har inte uppdaterats särskilt flitigt under den tid jag bloggat här. Mest beror det på att jag tappade mycket av mitt intresse för hudvård/smink och skönhetsprodukter överlag när jag la ner mitt företag JKcosmetics. Känslan av att inte ha pysslat med annat än ytlighet i ett helt år gjorde mig smått illa mående och jag behövde ett brake. Förutom tappad lust hade jag som sagt lärt mig helt otroligt mycket om just hudvård och hudvårdsbranschen, delar av den information fick mig att vilja sluta med allt vad smink och ”hudvård” hette. 

Nu har jag dock återupptagit mitt gamla intresse men på helt nya premisser. Jag tilltalas inte längre av kommersiell hudvård utan tillverkar det jag använder mer eller mindre själv. Och ja det fungerar så mycket bättre! Jag har som sagt haft mycket problem med min hud och prövat allt i från dyra märkesprodukter till apoteket egna, inget har fungerat särskilt bra. Den första tiden har produkterna kanske fungerat bra men efter en tid har min hud blivit irriterad av all parfym, uttorkande medel, feta krämer och allmänt kasst innehåll! 

I och med detta tänkte jag köra en liten serie med hudvård/hårvårds inlägg här på bloggen i 5 olika delar. Recepten är sådana som jag själv använder och som jag upplever fungerar riktigt bra. 

 

 

Först ut Aspirinmask

Aspirin är en värktablett som innehåller acetylsalicylsyra, med andra ord antiinflammatoriskt medel. Blandas acetylsalicylsyra med vatten blir det något som kallas BHA-syra ( Detta finns i många kommersiella hudvårdsprodukter ). BHA-syra skalar bort döda hudceller, tränger in i hudens porer och löser upp överflödsfett. Huden blir alltså renad från pormaskar och finnar. 

 

Gör masken så här;

Lägg 4-5 aspirintabletter i en kopp. Och häll på ca 5 droppar vatten. Mosa med en tops eller liknande. Blanda i antigen lite yoghurt eller honung. ( Honung är även den antiinflamatotisk och bra för hud med acne, yoghurt svalkar huden och dämpar rodnad. Jag använder yoghurt) 

 

Lägg på huden med väl rengjorda fingrar och låt verka i ca 20-30 min. När du sedan ska skölja av masken skrubba då huden lite så att du verkligen får bort döda hudceller och annan smuts. Jag smörjer efteråt in min hud med en olja. Resultatet är så bra! Har aldrig fått så gott resultat av någon ansiktsmak, och då har jag prövat rätt många!

 

 
 
• Kategori: • Taggar: Hudvårdskola i 5 delar - Del 1 AspirinmaskKommentarer (3)

Kommentarer:

1 Christina:

Spännande recept, tål att prövas - jag har också alltid haft lite av en problemhy. Får fortfarande acne ibland trots att jag är över 40.

Kram Christina

Svar: Ja pröva den här och återkom jätte gärna med vad du tycker!Jag är väldigt glad att min acne gett med sig så pass "tidigt" ändå, men jag är beredd på att den kanske kommer tillbaka även längre fram. Hoppas Aspirinmasken även verkar förebyggande ;-)

Kram
Frökenfilantrop

2 Sara:

Hej! Kan man ha den under sommaren?

Svar: Ja det funkar absolut! I alla fall för mig :-)
Frökenfilantrop

3 eva nedergård:

Hej

Enligt Shenet.se är inte acetylsalicylsyra lösligt i vatten och det borde alltså inte funka så bra. Det ska tydligen lösa sig bättre i alkohol (typ renat)

Kommentera här: