Min boklista sommar & höst 2013

Vad har du läst i sommar?
 
Jag skulle aldrig ljuga för dig av Moa Herngren, Alltings början av Karolina Ramqvist, Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran, Paradisoffer av Kristina Ohlsson( fast jag orkade aldrig avsluta denna) och slutligen Det bästa av allt av Rona Jaffe ( fast den här är jag inte riktigt klar med ännu) Recetioner på min boksommar kommer! 
 
 
 
 

Hur har din boksommar sett ut jämfört med tidigare år?

Den har varit sådär. Vissa sommarlov har jag läst runt tio böcker, i år har jag inte alls varit lika flitig. Mest beror det på att jag inte haft lika lång ledighet i år som jag brukar ha samt att jag fokuserat mycket på att röra på mig den här semestern. I slutänden blev det inte så mycket tid kvar för bokläsande. 

 

En författare/genre du brukar tycka mycket om men som du nu töttnat på?

Författare: Camilla Läckberg. Tyckte hon var jätteduktig förr och har läst alla böcker ur hennes kriminalromanserie om författaren Erika falk. Dock tycker jag inte att de senaste böckerna hållit måttet. Förmodligen beror det på att jag lärt mig hennes sätt att skriva och redan i förväg kan räkna ut vad som kommer ske här näst. Hon överraskar mig inte längre. Och då blir det heller ingen rolig läsning. 

Genre: Kriminalromaner & Tunga självbiografier. Kriminalromanerna har blivit så otroligt många på senaste tiden och det är svårt att hitta någon riktigt bra. Någon som kommer med något nytt och inte samma gamla dravel vore intressant! Sen är jag också trött på att läsa tunga och sorgliga självbiografier. Tycker absolut att det är starkt av författaren att orka skriva sin historia men jag upptäckte för ett tag sedan att jag tar åt mig alldeles för mycket av dessa böcker för att det ska vara bra för mig. Jag kunde förr i längre perioder må dåligt och känna sorg/ångest mm på grund av en otroligt hemsk bok jag läst. Den funkar inte i längden. 

 

 

Läser helst?

Just nu är det romaner med olika historiska förankringar som gäller. I nuläget läser jag Det bästa av allt av Rona Jaffe som kom ut första gången på 50-talet. Den handlar om fyra unga kvinnor som tar sig till New York och deras liv i denna fantastiska stad. Boken behandlar ämnen så som närgångna chefer, vacker vänskap, kärlek och karriär. Alltså är den lika aktuell idag som den var för 60 år sedan. Läs den! 

 

 

Vad planerar du att läsa till hösten?

Hösten är bokmalens tid! Förutom kurslitteratur( eftersom jag börjar plugga i höst) vill jag läsa några av våra stora klassiker, tex Garp och hans värld” 1978, John Irving, Röda rummet” 1879, August Strindberg eller Den allvarsamma leken” 1912, Hjalmar Söderberg. De ska jagläsa under en pläd i soffan, med en stor kopp te till sällskap och regnet smattrande på rutan utanför. Bästa lästiden! 

 
 

Kommentarer:

1 Helena:

Det är så härligt med böcker, men du; heter hon inte Rona Jaffe? Haha!

Svar: Haha! Oo det gör hon så klart! Det där är så himla typiskt mig ;D Skönt att du upptäckte det någorlunda tidigt och sa till! Tack =)
Frökenfilantrop

2 Bloppare:

Kika in på min blogg där jag säljer begagnade kläder, skor, accessoarer, mm till bra & billiga priser! :)

3 vanja:

vilken gullig bakgrundsbild :)

Svar: Tack! =)
Frökenfilantrop

4 Evelina:

kul med böcker, och fin blogg :D

Svar: Jamen visst! Tack så mycket =)
Frökenfilantrop

Kommentera här: