Hälsosamma chokladbollar på frökens vis

Jag gillar fika! Gärna både förmiddagsfika och eftermiddagsfika för min del. Men jag är inte särskilt glad i att äta varken socker eller kolhydrater (inte för att jag inte gillar det utan för att jag mår dåligt av det). Så nu har jag snickrat ihop ett eget recept på mer hälsosamma chokladbollar! 

 

Här kommer det;

(ca 12 bollar, beroende på stolek.)

 

100 gram smör

1 dl koks

1 dl finmald mandel ( mixa vanlig torr sötmandel i en blender)

ca 2-3 tsk flytande honung

2-3 msk kakao

2 msk kallt kaffe

1 tsk vaniljpulver ( bourboun vaniljpulver finns i vanliga matvaruhandeln) 

 

Låt smöret bli ordentligt rumsvart innan du börjar baka och blanda sedan ihop alla ingredienser i en bunke. Använd honungen sist så att du har möjlighet att smaka av smeten under tiden, beroende på hur söta du vill ha dem. Rulla bollarna i kokos eller i grovt hackade nötter. 

 

Ja ja okej, det är knappast någon hälsobomb. Men håll med om att det är ett riktigt bra alternativ till dem som liksom jag försöker äta mycket gott men inte mycket socker och kolhydrater. 

 

 
Jag äter min chokladboll tillsamman med en stor kopp het kaffe. Tisdagslyx

Kommentarer:

1 ida. ♛ [fotografi och hästar]:

låter gott!

Svar: Jo de blev faktiskt riktigt bra! =)
Frökenfilantrop

2 En stund på jorden:

Jag älskar fika! Kaffe och choklad är liksom livet. Men jag tänker, RAW kakao är supernyttigt! Och om man byter ut smöret mot kokosfett/olja som också är supernyttigt då blir ju dina bollar riktigt nyttiga, kaffe är ju faktiskt en antioxidant. Måste prova! Tack för inspiration! Kram

Svar: Åh tack så hemskt mycket för tips, ska pröva att göra dem på nytt =) KRAM
Frökenfilantrop

3 Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland:

Lät himla gott, och vad söt blogg du har! :)

SV: Ja nu när du säger det så, haha. Avatar är en av mina favoritfilmer så det tar jag som en komplimang! ;)

Svar: Tack! =)
Oh ja, det var menat som en komplimang. Gillar själv Avatar!
Frökenfilantrop

Kommentera här: