Hemmavid & hemmagjort

Jag tog semesterns första riktiga sovmorgon idag. Klockan nio gick jag upp och det är sovmorgon för att vara mig. Igår var jag ute och sprang redan kvart över 8 liksom. Jag hade nästan glömt bort hur skönt det är att ha semester här hemma! Det är länge sedan jag var ledig och inte hade någon längre resa inplanerad. Dagarna är lugna och näst intill oplanerade, det blir som det blir.

Just nu är rutinen att jag går upp vid åtta tiden på morgonen, snör på mig löparskorna och går antigen ut och går en promenad eller joggar/springer en sträcka, sen äter jag frukost hemma ( i lugn och ro ) och sen gör jag absolut inte mer än vad jag har lust med! Och det är ju det som är så himla skönt! Jag pysslar lite hemma, sitter i solen på balkongen och läser, åker till familjen på landet eller tar cykeln och åker och badar. Soliga dagar avlöser varandra och livet känns bara så himla härligt just nu. Fridfullt och lugnt. 

 

  

På tal om frukost åt jag min hemmagjorda müsli idag och som blivit fullständigt hyllad här hemma. Jag tänkte dela receptet och tillvägagångssättet med er. Här kommer det!

 

5 dl hackade nötter ( Jag använder mandel, paranötter, cashewnötter & valnötter. Använd det du gillar bara! )

1 dl pumpakärnor

3 msk psylliumfrön ( använd sesam om ni tycker det är bättre )

3 msk kokos

1 dl solrosfrön

3 rejäla msk kokosfett

1 dl nötmjöl ( jag använder egenmald mandel, men hasselnötsmjöl funkar om ni gillar det bättre ) 

2 msk honung ( agavesirap funkar också )

1 msk kanel + eventuellt lite vaniljpulver. 

 

 
 
Blanda alla hackade nötter, frön och kokos i en bunke. I med allt samman i en stekpanna och rosta på låg till medelvärme i ca 12 minuter. Rör om mycket så att inget bränns vid. Häll tillbaka blandningen i bunken. I med tre matskedar kokosfett i pannan och låt smälta. Stäng av värmen och häll ner nötbladningen igen samt honung, kryddor ( kanel & vanilj ) och nötmjölet. Blanda om noga och förvara sedan müslin i bunke eller liknande med väl förslutande lock. 
 
 

Nu kommer snart mamma och plockar upp mig för en dag hemma hos dem på landet. Lillebror har fortfarande sommarlov så vi två ska ut och jogga med hunden. Annars ska vi mest slappa. Äta lunch utomhus och ligga i solen och läsa eller så.

Kommentarer:

1 Läckage:

Häftigt fantastisk !

2 Linn:

Sådana dagar är bland de bästa. Jag ligger och drar mig på morgnarna titt som tätt, det ska erkännas, men jag föredrar egentligen att komma upp tidigt och starta dagen i stillhet.

Det lyckades jag med både i går och i dag, tack vare envisa nattfjärilar som flyger mot fönstret i gryningen :-)

Müslin låter toppen. Bra med en utan gryner, tycker jag. Och kokosolja - mums!

Svar: Ja jag har längtat efter en müsli utan olika gryn men tycker alltid att affärerna har samma gamla dammiga blandningar oavsett märke. Då tog jag saken i egna händer helt enkelt! Ja den är verkligen mums =)
Frökenfilantrop

Kommentera här: