Krämig citronglass

 

En krämig citronglass passar utmärkt i sommarvärmen tycker jag. Den är svalkande och inte för söt och kvalmig som viss glass kan vara utan har en fräsch smak. Receptet är verkligen superenkelt och kräver ingen glassmaskin eller annat jobbigt. Ursprungligen kommer receptet från en kompis till mig och jag har ingen aning om vad hon fått det ifrån men himla gott det är det! Passar utmärkt till både fest och som lyxigt vardagsfika. 

 

 

Här kommer det! ( För sex personer )

 

6 stora citroner

3 st äggulor

2 1/4 florsocker

6 msk citronsaft

3 dl vispgrädde

 

Börja med att skära av toppen på alla sex citroner ( ca en fjärde del av citronen ) och skär av en lite bit av botten så att citronerna kan stå av sig självt. 

Gröp ur dem med hjälp av liten vass kniv och en sked. Var lite försiktigt så att inte skalet går sönder eftersom att det ska användas som skålar att servera glassen i. Spara all citronsaft i en avsides skål. 

 

 

 

 

Ta fram en rejäl bunke och vispa samman ( för hand ) tre äggulor, 2 1/4 dl florsocker och ca 6 msk citronsaft. 

 

 

Vispa 3 dl vispgrädde riktigt hårt i en annan bunke. Grädden ska nästan klumpa sig. Blanda samman äggsmeten med grädden och fyll alla urgröpta citroner till brädden med glassen. 

Ställ citronerna i en form och täck med folie och ställ in dem i frysen i minst tre timmar. Den glass som blir över sparar du i en bunke bredvid. 

 

Vid servering ta då fram glassen ca 45 minuter i förväg. Glassen som du sparat bredvid i en bunke toppar du de fyllda citronerna med. Servera gärna jordgubbar och citronmeliss till också! 

 

 

Det blir massor av citronsaft över när du är klar och jag valde att frysa in min. Antigen ska jag ta fram den och göra mer glass ( fast utan att använda fler citroner som skålar ) eller så ska jag göra en svalkande lemonad och bjuda till fest någon kväll. Har ni fler tips som kräver mycket citronsaft? kom gärna med dem!

Kommentarer:

1 Emma:

Gott det ser ut! Måste testa! :-)

Kommentera här: