Mandelpannkakor med hallon & nutella

 

Här om sisten när Emma var på besök hos mig svischade jag lite snabbt ihop pannkakor till kvällsmat åt oss Jag gör oftast amerikanska pannkakor istället för vanliga tunna, små och knubbiga smakar pannkakor som bäst tycker jag! Jag använder aldrig recept eftersom att jag tycker det både blir roligare och godare utan! Denna gång prövade jag dessutom att sätta en ny touch på pannkisarna genom att ta bort en del av vetemjölet i smeten och använda mig av mald mandel istället. Ungefär så här gjorde jag;

 

Mitt recept;

 

40 gram smör

2,5 dl vaniljyoghurt ( naturell yoghurt eller fil går också bra )

2 ägg

3 dl mjöl ( jag bytte ut 1 dl vetemjöl mot mandelmjöl )

1 msk socker

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

1 tsk bourboun vaniljpulver

 

Matolja till stekning

 

Hallon ( eller andra bär typ blåbär och jordgubbar ) att toppa pannkakorna med plus Nutella förstås.

 

 

Smält smöret i en kastrull på spisen. Blanda sedan i all yoghurt och låt stå tills det hela blir fingervarmt. Knäck de båda äggen i en bunke och rör ihop dem. Tillsätt samtliga torra ingredienser ( mjöl, mald mandel, socker, salt, vaniljpulver och bakpulver ). Rör ihop med en gaffel så att alltsamman fördelas fint med äggsmeten. Blanda ihop äggsmeten med den fingervarma yoghurten och smöret. Rör smeten hastigt ( den ska bli ganska klumpig och innehålla mycket luft ). Starta ugnen på strax över medeltemperatur. Häll i olja och vänta tills spisplattan blir ordentligt varm. Klicka i den tjocka pannkakssmeten i satser på ca 1-2 matskedar.

Vänd inte pannkakan förrän det bildats små bubblor på den uppåtvända sidan. Stek sedan ca en minut på den andra sidan.

 

( mitt ”mandelmjöl” är bara vanlig torr sötmandel jag mixat i en blender )

 

 
 

Pröva & njut! Det är lätt som en plätt jag lovar!

 

Kommentarer:

1 Linn:

Jag är en riktig plätt-människa. Älskar! De här ser riktigt goda och fluffiga ut (och vad lyxigt med ett glas vitt till :-)). Lägger till i receptsamlingen bums! Ska pröva dem med naturell yoghurt och utan socker.

Kram!

Svar: Gör det! Den varianten har jag prövat och det funkade fint ( passar till frukost ) =)
Frökenfilantrop

Kommentera här: