gott så det förslår!

Till min födelsedag bakade jag cupcakes efter Lailas fantastiska recept! Det är först på senaste tiden jag prövat hennes recept( lite motvilligt eftersom att jag inte är någon receptfantast ) men jag måste säga att de faktiskt är toppen. Allra helst alla vackra och inspirerande bilder. 

 

 
 

Cupcakes har ju varit poppis länge nu och jag kan ändå inte få nog av dem! Finns knappt några bakverks som är så lättbakta och enkla att piffa tills som just cupcakes är! Och så är de goda förståss. De går att variera i all oändlighet, till exempel med färska bär, olika sorters frostings, med hemmagjort festligt färgat socker eller varför inte med egenodlad mynta eller citronmeliss ( ska minsann jag göra när balkongodlingen tagit sig ). När jag fyllde gjorde jag enkla muffins med färska hallon och lime i smeten och toppade med antigen choklad eller naturell cremechees frosting. Otroligt goda och uppskattade av alla gäster. Pröva själva! 

 

 

12 cupcakes

 

2 ekologiska ägg

1 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker ( jag använder bourbon vaniljpulver istället för mer smak)

75 gram smör

¾ dl mjölk

2 ¾ dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 nypa salt

skal och saft från tre st. limefrukter

2 dl färska blåbär

2 dl färska hallon

 

Vispa ägg, socker och vanilj eller vaniljsocker riktigt pösigt.

Smält smöret, häll i mjölken och och blanda ner i äggsmeten

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt( gärna med gaffel för bra fördelning) och vänd försiktigt ner i äggsmeten.

Varva smeten i formar med hallon och blåbär. Eller bara hallon som jag gjorde. Fyll formarna till ca 2/3

Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min på 175 grader. 

 

 
Prövas med fördel med någon av följande frostings på toppen. Antigen den med sliskig och maffig chokladsmak eller den med smak av lime( för den som inte är lika förtjust i att bli sockerchockad ). 

 

 

Kommentera här: