Mat för en kung

Det här är mat för mig! Jag älskar rotfrukter och äter det gärna flera dagar i veckan. Ibland har vi lite kött/-fik som tillbehör men oftast blir det en vegetarisk variant. Här om dagen när jag lagade rotfrukter i ugn gjorde jag en avokadosallad, stekte några skivor haloumi och så gjorde jag en yoghurtröra med smak av vitlök och färsk timjan som tillbehör. 

 

 

Rotfrukterna( jag använder helst vanlig potatis, morötter och rödbetor) griljerar jag i ugnen på 225 grader i ca 35 minuter, innan de åker in i ugnen häller jag på rikligt med olivolja och strör över både flingsalt, peppar och färsk timjan.

 

 

Yoghurtröran gör jag på hälften crémé fraische och hälften matlagnings yoghurt som bas. Sedan blandar jag ner( blanda med gaffel för att fördela kryddningen ordentligt )ca 1 tsk honung, en halv pressad vitlök och ca en msk färsk hackad timjan, lite salt och peppar. Lätt som en plätt och super god! Passar som tillbehör under sommarens alla grillkvällar. Vad lägger ni helt på griller förresten? Jag älskar grillspett med färska champinjoner. Hela majskolvar eller någon bit riktigt fint nötkött. 

Kommentera här: